onderzoek kunstvorm

wij hebben een onderzoek gedaan naar fotografie met als hoofdvraag; Wat is nodig voor een goede foto?. We hebben besloten om een bepaald persoon te interviewen om ons een idee te geven van wat een goede foto precies inhoudt. Wat het probleem is bij een onderzoek naar een goede of een perfecte foto is, is dat dat eerder op mening aankomt dan op wat echt zo is. Wat mensen mooi of lelijk vinden verschilt altijd. Daarom hebben wij gekozen voor een foto die 'goed' zou zijn als je gaat kijken op het gebied van kwaliteit.

Voor ons interview hebben we de nicht van Ilse geïnterviewd. Zij is professioneel fotograaf en wilde ons graag helpen met ons onderzoek. 'Een kleine moeite' was het voor haar.

Hoofdvraag:

Wat is nodig voor een goede foto?

 

Om goed voorbereid te zijn op ons interview hebben we deze deelvragen bedacht.

  1. Is er speciale apparatuur nodig voor een goede foto?
  2. Is fotografie een vorm van kunst?
  3. Maak je graag foto’s van een bepaald onderwerp?
  4. Bereid je je voor op een foto of maak je hem spontaan?
  5. Hoelang maak je al foto’s?
  6. Hoe is je stijl veranderd in de loop der jaren?
  7. Welke locaties zijn geschikt voor foto’s? Of hoe belangrijk is de locatie?
  8. Op welke factoren moe je letten voor een goede foto?

wij zijn in ons interview niet aan alle vragen toegekomen of hebben de vragen een beetje aangepast.

 
 

het interview

Voor ons interview zijn we naar Marloes geweest, zij de nicht van ilse en is een schoolfotograaf.

Beregend komen we aan bij een oude kerk in Noord en na wat gerommel met “Welke deurbel is het nou?!” zien we Marloes in de hal verschijnen. De kerk is vanbinnen helemaal omgebouwd tot kantoor en is het oude pand van Universal studio’s maar staat nu vrijwel helemaal leeg, op de studio van Marloes na. Ze deelt deze studio met een vriendin die meubels stoffeert. We nemen plaats op 3 vrij ‘excentrieke’ stoelen en steken van wal; “Heb je speciale apparatuur nodig voor een goede foto?” begint Sterre terwijl Ilse nog onhandig naar een pen opzoek is.

 

"Nou ja, een camera is natuurlijk wel handig" zegt Marloes lachend, “dat kan tegenwoordig natuurlijk heel makkelijk met elke telefoon, maar als je echt een professionele foto wilt maken, heb je wel een goede camera nodig." Ze gaat verder. “Nog belangrijker is een goede lens maar wat dan een goede lens is hangt weer af van wat voor foto’s je maakt. Want jij maakt?...”  begint Ilse die eindelijk geslaagd is in haar zoektocht naar een pen. "Ik maak vooral portret foto’s" zegt Marloes die subtiel verwijst naar een muur vol met haar foto’s. "Ook super belangrijk is licht gaat ze verder, bij verschillende omstandigheden is verschillend licht nodig en daar kan ik weer ontzettend over uitweiden dus hou het er maar op dat goed licht belangrijk is en dat lampen voor fotografie binnen een zegen is."

 

"Maak je graag foto’s van een bepaald onderwerp?" Leest Sterre voor, al snel beseffend dat deze vraag al beantwoord is. Marloes grinnikt en pakt even haar laptop, “Kijk, ik ben dus een fotografe maar geef ook handvaardigheid op de basisschool. Schoolfotografie is dus de perfecte combinatie van die twee. Ik hou ontzettend van portret fotografie omdat ik denk dat gezichten ontzettend spreken, vooral de ogen, die noemen ze niet voor niks de spiegel van de ziel. Dus ik zou zeggen dat dat mijn favoriete onderwerp is; gezichten”. Ondertussen scrollen we langs allemaal prachtige foto’s. "Bereid je je dan altijd voor op een foto of kan dat ook spontaan?" Vraagt Ilse nu. “Jullie hoofdvraag is ‘Wat is nodig voor een goede foto?’ Toch?" Beide knikken we ja. "Ik denk dat een goede foto prima spontaan gemaakt kan worden en als je onderweg iets tegen komt wat je inspireert zou ik het zeker vastleggen. Maar in mijn geval, met portretfotografie bereid ik me daar wel altijd op voor. Opzoek gaan naar een goede achtergrond, het licht goed instellen, camera positioneren, allemaal belangrijk. Maar ik denk niet spontaan of voorbereid enig verschil maakt als we het over een goede foto hebben."

 

"Hoelang fotografeer je al?" vraagt Sterre na een korte thee met koekjes pauze. “Ooh al sinds ik ontzettend jong ben. Ik wilde altijd de camera hebben op vakantie en maakte dan foto’s van alles wat los en vast zat. Ik wilde ook altijd de fotoboeken maken, toen ik ouder werd, werden mijn foto’s steeds beter en besloot ik dat ik er iets mee wilde doen." "Denk je dan dat voor een goede foto ook veel ervaring nodig is?" Zegt Ilse die net haar koekje op heeft. “Ik denk dat ervaring zeker wel helpt, bij fotograferen is het net zoals bij elk ander ding; 'practice makes perfect.'" "Alhoewel voor een goede foto niet perse ervaring nodig is, maar het maakt het zeker wel veel simpeler." "Hoe belangrijk is locatie voor een foto?" Vervolgt Sterre. “Dat hangt ervan af, voor mijn werk heb ik een witte achtergrond nodig en die kan ik verder plaatsen waar ik wil. Wanneer je de locatie als achtergrond ook echt in een foto gebruikt is dat veel belangrijker, je moet altijd zorgen dat je achtergrond in balans is met het ding waar je op focust."

“Hoe is je stijl veranderd in de loop der jaren?." "Ik probeer altijd wel te experimenteren, dan blijft het leuk" zegt Marloes die bezig is met een tweede kopje thee inschenken. "Ik heb een tijdje foto’s gemaakt die een beetje overbelicht zijn waardoor de ogen beter uitkomen. Ik probeer dit soort nieuwe dingen constant uit zodat ik mezelf kan blijven verbeteren."

"Dan zijn we aangekomen bij de laatste vraag" zegt Sterre, wiens blaadje helemaal vol staat met aantekeningen. "beschouw jij fotografie als kunst?” Marloes denkt even na en zegt dan; "Iedereen heeft daar een andere mening over maar ik vind dat zeker wel. Ik vind dat een foto even sterke emoties kan oproepen als bijvoorbeeld een schilderij, misschien soms wel meer omdat de situaties echt zijn."

"Wat zou jij antwoorden op onze hoofdvraag" zegt Ilse die duidelijk Sterre’s 'Dit is de laatste vraag' gemist heeft. "Wat is er nodig voor een goede foto.." mompelt Marloes. “Ik denk niet dat er een vast stappenplan is voor een goede foto, maar als je wat basics kent kom je al heel ver. Goed licht, goede camera, juiste achtergrond, ik kan eindeloos doorgaan. “dat is niet nodig hoor” lacht Ilse.

We kletsen nog wat na en nemen dan afscheid van Marloes, pakken onze fiets en trotseren de regen opnieuw. 

Online hebben wij een lijst gevonden met belangrijke aspecten voor het maken van een goede foto van fotograaf Leon Poels. Leon is heel specifiek en heeft zijn punten onderverdeeld in 5 aspecten

  1. De digitale verwerking van het beeld
  2. Het gebruik van cameratechniek bij de opname
  3. Het hanteren van de camera
  4. Het licht
  5. Het onderwerp

 

1. De digitale verwerking van het beeld

Met digitale beeldbewerking hebben zowel ik als sterre niet zoveel ervaring. Misschien wat filtertjes op Instagram en bewerken met Gimp maar verder niks. Dingen zoals chromatische abberatie zijn dus totaal niet bekend voor ons. Maar we geloven Leon graag als hij zegt dat dit ontzettend belangrijk is voor een goede foto;

Basics: kleurtemperatuur, tint, belichting, correctie van hoge lichten, opvulling van donkere gebieden, keuze van zwartpunt, algemene helderheid, algemeen contrast, algemene verzadiging, optimalisatie van scherpte, keuze van de exacte beelduitsnede.

Geavanceerd: correctie van chromatische abberatie, correctie van horizon (soms een halve graad), correctie van lensvervorming, correctie van perspectief, wegwerken van vlekjes en ongewenste items, aanpassen niveaus en locale correctie, aanpassen curve en locale correctie, correctie van afzonderlijke kleuren, HDR, Panoramastitching etc.

. Het gebruik van cameratechniek bij de opname

Ook hiermee zijn wij niet zo bekend maar deze dingen klinken al iets logischer.

* Type camera (compact, fullframe, middenformaat etc.)
* Cameraresolutie
* Kleurruimte
* Actieve correctie van donkere delen
* Gevoeligheid
* Kwaliteit van het objectief
* Filtering
* Diafragma
* Belichtingstijd
* Scherpstelling

We zijn er bij dit onderzoek achter gekomen dat het eigenlijk toch erg moeilijk is om echt een antwoord op onze vraag te vinden. Dat heeft te maken met het feit dat er op deze vraag geen correct antwoord is. In dit geval kom je eerder neer op mening dan op feiten of hoe het echt is. Als je hebt over een goede foto zou je kunnen hebben over de kwaliteit of de doel van de foto. Er zijn dus meerdere dingen waarmee je rekening moet houden bij dit soort vragen. 

Wij hebben ons in ons onderzoek gericht op de kwaliteit van de foto en dan bijvoorbeeld een schoolfoto, wat erg verschilt van een landschap of van een foto voor in de krant.

Het komt er eigenlijk  een beetje op neer dat, als je gaat kijken naar de kwaliteit, je je moet bezighouden met een aantal factoren, zoals belichting of achtergrond of de soort camera. Ook al zeggen veel mensen dat een goede camera niet nodig is, maakt dat je werk wel makkelijker. 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb